بله می توانید. برای اطلاع از چگونگی انجام این مراحل به سایت www.Tax.gov.ir مراجعه کنید.
بر اساس ماده ۹۵- قانون مالیاتهای مستقیم، در تقسیم بندی صاحبان مشاغل، طراحی گرافیک از مشاغل موضوع بند ب- این قانون است.
دراین قانون فعالیتهای انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام میشود، از پرداخت مالیات معاف است.
این معافیت مالیاتی به شرط انجام موضوع بندها و تبصرههای قانون مالیاتهای مستقیم است، از جمله:
– ارائهی اظهارنامه تا پایان تیرماه سال بعد به ادارهی امور مالیاتی
– ارائهی فهرست معاملات مربوط به موضوع 169 مالیات مکرر. کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی موضوع بندهای ب ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم مکلفند، فهرست معاملات خود را به صورت فصلی(بر اساس سال شمسی)، تا یک ماه پس از پایان هر فصل به اداره امور مالیاتی ذیربط ارائه نمایند.
مطابق قانون، علامت تجاری دارای حق استفادهی انحصاری است. هرگونه استفاده از عین یا مشابه علامت تجاری که موجب فریب مشتریان شده و مصرفکنندگان را در تشخیص شرکتها و موسسات و خدمات آنها به اشتباه بیندازد و حق صاحبان و مالکان علائم تجاری نیز زیر پا گذاشته شود، از مصادیق رقابت تجاری مکارانه بوده و ممنوع است. برای صاحبان علایم تجاری، امکان طرح دعوای حقوقی وجود دارد. در قانون ثبت علایم تجاری، برای اشخاصی که حقوق انحصاری صاحب علامت را نقض کنند، مجازات مقرر شده است.
حمایت از علامت تجاری در ایران، از طریق ثبت آن توسط «اداره ثبت علایم تجاری» امکان پذیر است. ثبت یک علامت تجاری حمایت بیشتری را تامین خواهد کرد.
مقدمه:
بخش اعظمی از شکایتهای صنفی مطروحه در مراجع قضایی از سوی طراحان گرافیک یا کارفرمایان ایشان، ناشی از عدم عقد قرارداد فی مابین است.
با اینکه انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، از سالها پیش همراه با انتشار هرساله تعرفه قیمت، فرمی کلی از قرارداد را چاپ میکند و از همه اعضا میخواهد که برای انجام هر سفارش طراحی گرافیک قرارداد منعقد گردد، شاهد آن هستیم که اغلب شکایاتی که از سوی کارفرمایان از عملکرد حرفهای اعضا به انجمن میرسد، باز هم ناشی از این مشکل عمومی است. – عدم عقد قرارداد و نا مشخص بودن تعهدات طرفین!
همکاران عزیز! عقد قرارداد برای ما قبل از هرچیز، محترم شمردن حرفه از سوی کارفرما، جدی دانستن حقوق صنفی ما از سوی جامعه و رعایت و پایبندی خودمان را به اساسنامه و منشور حرفهای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران را بدنبال خواهد داشت. به همین منظور بایستی با تلاشی جدی از حقوق صنفی خود آگاه شده و مقدمات پذیرش آن را در جامعه و اطمینان دفاع از آن را به انجمن فراهم سازیم.
***
قرارداد چیست؟
"قرارداد" در واقع مکتوبی است که بین دو طرف انجام کاری منعقد میشود و در آن با صراحت از موضوع کار، تعهدات مجری و سفارش دهنده، قیمت و نحوه پرداخت موضوع مورد نظر گفته و از سوی 2طرف تایید و تعهد شده است. تبادل این مکتوب بین 2طرف سفارش، حق رسیدگی به روند اجرای کار، احقاق حقوق پایمال شده ناشی از عدم اجرای تعهدات طرف مقابل را در مراجع و محاکم ذی صلاح قضایی و صنفی ، قطعی و ممکن میسازد.
"قرارداد" ممکن است ظاهر متفاوت و متنوعی داشته باشد اما از نظر محتوی همه آن ها یکسان هستند و اگر با دقت تنظیم شده باشند میتواند رسیدن به حقوق پایمال شده طرفین را تسهیل و ممکن سازد. گاهی روزانه ما اوراقی را امضا یا مبادله میکنیم و غافل هستیم که برخی از این اوراق تعهدی است محکم، قانونی، محکمه پسند قابل اجرا! .
به عنوان مثال فرض کنید شما لباسی را برای شستشو به خشکشویی میبرید، تحویل گیرنده قبضی را تنظیم و پس از نوشتن تاریخ تحویل لباس، امضا کرده، از شما نیز به عنوان سفارش دهنده امضا گرفته و نسخه اول آن را جدا کرده، به شما تحویل میدهد و نسخه دوم را نزد خود نگاه میدارد. شما در ظاهر لباسی را برای شستشو تحویل دادهاید و متصدی خشکشویی قبضی به شما تحویل داده است که هنگام دریافت لباس آن را بایستی نشان دهید، اما با مطالعه دقیقتر مندرجات این قبض متوجه خواهید شد که متصدی خشکشویی در عین ظاهر ساده برگه قبض رسید، قرارداد حقوقی و محکمه پسند دقیقی با شما منعقد کرده است.
آورنده قبض صاحب لباس میباشد، پس در حفظ نگهداری قبض کوشا باشید. این عبارت به آن معناستکه طرف مجری، الزام شناسایی فرد آورنده قبض و یا وکالت داشتن یا نداشتن او را از سوی کارفرما یا سفارش دهنده را از خود سلب و مسئولیتی در این خصوص به عهده نگرفته و در عین حال طرف مقابل را به حفظ و نگهداری قرارداد دعوت کرده است.
این قبض از تاریخ صدور فقط 3ماه اعتبار دارد.این عبارت به آن معناستکه طرف مجری، خود را نهایتن 3ماه ملزم به نگهداری امانت کارفرما میداند و پس از انقضای این زمان طرف مقابل حق هیچ گونه مطالبهای از وی ندارد.
چنان چه به هر دلیلی لباس شما از بین رفته یا آسیبی به آن برسد، این موسسه در ازای آن به همان میزان پارچه مصرفی، پارچه دوخته نشده به شما تقدیم خواهد کرد. با این عبارت پیمانکار از رعایت مسائلی نظیر: بیمه حوادث، بیمه آتش سوزی، بیمه مسئولیت مدنی، شانه خالی کرده و در نهایت، تلویحن با کارفرما توافق نمودهست که در قبال بروز هر حادثهای حین انجام موضوع قرارداد تنها هزینه بخشی از مواد اولیه را به عنوان غرامت به وی پرداخت نماید.
تحویل سفارش پس از تسویه حساب کامل. این عبارت طرف سفارش دهنده را ملزم به تسویه حساب کامل در زمان تحویل سفارش میکند.
با توجه به مثال فوق درمییابیم هر "قرارداد" صرف نظر از موضوع آن، ساختار ثابتی دارد. و همین ساختار است که میتواند. انضباط در اجرای سفارش، محترم و جدی شمردن شأن حرفه از سوی کارفرمایان، اصحاب قضاوت و نهایتن جامعه، و دلیلی محکم برای احقاق حق پایمال شده را تضمین میکند.
این ساختار در کل بایستی حاوی:
***
جمع بندی و نتیجه گیری آن چه که خواندیم چنین است.
الف ) عقد قرارداد
بدون استثنا و تحت هر شرایطی ، بدون توجه به این که مبلغ قرارداد کم یا زیاد است یا زمان اجرای آن کوتاه یا طولانی است.
عقد قرارداد انجام به موقع سفارش ، محترم جدی شمردن شان حرفه، مشخص شدن تعهدات کارفرما در قبال ما و برعکس، و خق دادخواهی را برای طرفین تضمین می نماید.
عدم عقد قرارداد موجب آشفتگی در انجام سفارش شده و چون حقوق و تعهدات طرفین تعیین نشده است هیچ انجمن صنفی یا نهاد اجتماعی دیگر نمی تواند از حقوق حرفه ای افراد عضو آن انجمن دفاع نماید.
ب) بیاموزیم که:
آن چه نوشته نشده است وجود ندارد!
سعی کنیم زین پس همه چیز را از اول مکتوب کنیم، و چیزی را هرچند خرد، نادیده نگیریم.
نوشته ای که تاریخ ندارد قابل اجرانیست!
برای هر کاری آغاز و پایانی است و برای انجام هر کاری حقوقی برای طرفین سفارش و اجرا مترتب است. بایستی پس از تعیین این مراحل آغاز و فرجام کار از ابتدا تعیین گردد.
مکتوبی که امضا ندارد در حقیقت هیچ کس مسئول آن نخواهد بود!
بیاموزیم که امضا کردن قبل از اینکه افتخاری محسوب شود تعهدی است برای انجام کار و ضمانتی برای کارفرما که بداند برای انجام خواستهاش به فردی مسئولیت پذیر و حرفهای مراجعه کرده است .
تاثیر کمرنگترین و ناخواناترین دستنوشتهها از قویترین حافظهها بیشتر است!
هرگز رفاقت و آشنایی، تنبلی، خجالت یا ماخوذ به حیا شدن را مانع عقد قرارداد ندانیم و همواره به این حقیقت فکر کنیم که عقد قرارداد در واقع محترم شمردن حقوق هر 2طرف است.
شرایط همکاری انجمن در بازنشر فراخوانها در وبسایت به این گونه است:
بله. هر سال دی ماه آغاز ثبت نام بیمه تکمیلی انجمن می باشد.
پس از عضویت در انجمن و پرداخت حق عضویت سالانه خود لطفا درخواست معرفی نامه برای صندوق اعتباری جهت بیمه تامین اجتماعی را به ایمیل info@igds.ir ارسال نمایید و پس از صادر شدن معرفی نامه آن را به صندوق اعتباری هنر واقع در تهران- خیابان قائم مقام فراهانی- کوچه ششم- پلاک 13- ساختمان هنر ارائه دهید.
پس از عضویت در انجمن و پرداخت حق عضویت سالانه میتوانید در قسمت دانلودها فرم درخواست مجوز دفتر کار را دانلود نمایید و مدارک لازم را جمع آوری نموده و به دبیرخانه ارسال کنید.
بله، تمام نمونه کارها به متقاضی بازگرداننده میشود، فقط کپی مدارک شناسایی و فرم های عضویت به اضافه سی دی فایل شما نزد دبیرخانه جهت تکمیل پروفایل شما نگه داری میشود.
در هر فصل یک بار کمیته داوری برای عضویت تشکیل میشود.
خیر. زمان پرداخت ورودیه و حق عضویت بعد از داوری آثار و عضویت در انجمن می باشد.
در هر صورت شما باید یک بار به دبیرخانه انجمن برای عضویت مراجعه فرمایید که می تواند این مراجعه زمان تحویل مدارک به دبیرخانه باشد( که این زمان بهتر است زیرا فرد متقاضی می تواند توضیح کامل در مورد کارهای خود بدهد یا از اشکالات موارد عضویتی خود مطلع گردد) یا بعد از داوری و زمان دریافت مدارک از دبیرخانه.
تمام ایمیلهای اعضا انجمن در سایت موجود است. شما میتوانید در قسمت اعضا اطلاعات تماس افراد را جمع آوری کنید و با آنها تماس بگیرید.
حداقل 20 نمونه کار چاپ شده که سفارش دهنده داشته باشد را باید ارائه دهید.
تمام نمونه کارها باید به صورت چاپی ارائه شود:
مثلا اگر شما موشنی طراحی کرده اید باید از چند فریم آن اسکرین شات بگیرید (بهتر است از جاهایی اسکرین بگیرید که نام طراح یا لوگو طراح در آن به خوبی مشخص باشد).
همینطور برای نمونه های طراحی وبسایت (باید از چند صفحه وبسایت اسکرین شات بگیرید و آن را به صورت پرینت رنگی همراه با لینک سایت ارائه دهید.)
نمونه کارهایی هم که به صورت دیجیتال چاپ شده است را می توانید ارائه دهید ولی به صورتی که سفارش دهنده حتما در نامه ذکر کند که کارها به صورت دیجیتال چاپ شده است.
طبق اساسنامه شرایط سنی برای عضویت در انجمن 25 سال تمام می باشد
نمونه کارهایی که نمیتوانید اصل چاپ شده آن را ارائه دهید مانند بیلبورد، استند، لایت باکس، تابلو سر در مغازه و از این گونه آثار را میتوانید عکس اجرا شده آن را در محل به صورت پرینت رنگی در ابعاد A4 تحویل دهید.(نامه سفارش دهنده اصلی الزامی است.)
خیر
خیر.
نامه سفارش دهنده حتما باید بر روی سربرگ اصلی به صورت رسمی تایپ شده و رنگی تحویل دبیرخانه داده شود.
لطفا در نظر بگیرید که برای هر کدام از کارها باید نامه سفارش دهنده بر روی سربرگ اصلی و افست آن شرکت مبنی بر اینکه شما طراحی آن اثر را انجام دادهاید با مهر و امضا رییس آن شرکت، تحویل دبیرخانه دهید. اگر همه کارها از یک سفارش دهنده باشد میتوانید نام همه کارها را در یک نامه با رعایت موارد گفته شده عنوان کنید و به دبیرخانه تحویل دهید.
لطفا توجه داشته باشید متقاضیان می بایست آثار خود را هم به صورت چاپی و هم به صورت فایل در سی دی به دبیرخانه انجمن تحویل دهند.