instagram telegram
ellipse
تقویم رویدادها

سوالات متداول

آیا اقدامات مالیاتی خود را می‌توانیم شخصا انجام دهیم؟
plus minus

بله می توانید. برای اطلاع از چگونگی انجام این مراحل به سایت www.Tax.gov.ir مراجعه کنید.

بااین‌که معافیت مالیاتی برای صنف طراحان گرافیک وجود دارد، باید اقدامی انجام دهیم؟ و اگر بله چه اقدامی و در چه زمانی؟
plus minus

بر اساس ماده ۹۵- قانون مالیات‌های مستقیم، در تقسیم بندی صاحبان مشاغل، طراحی گرافیک از مشاغل موضوع بند ب- این قانون است.
دراین قانون فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود، از پرداخت مالیات معاف است.
این معافیت  مالیاتی به شرط انجام موضوع بند‌ها و تبصره‌های قانون مالیات‌های مستقیم  است، از جمله:
– ارائه‌ی اظهارنامه تا پایان تیرماه سال بعد به اداره‌ی امور مالیاتی
– ارائه‌ی فهرست معاملات مربوط به موضوع 169 مالیات مکرر. کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی موضوع بندهای ب ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم مکلفند، فهرست معاملات خود را به صورت فصلی(بر اساس سال شمسی)، تا یک ماه پس از پایان هر فصل به اداره امور مالیاتی ذیربط ارائه نمایند.

آیا مجازاتی برای شخصی که بدون اجازه‌ی مالک علامت تجاری، از علامت وی استفاده کند وجود دارد؟
plus minus

مطابق قانون، علامت تجاری دارای حق استفاده‌ی انحصاری است. هرگونه استفاده از عین یا مشابه علامت تجاری که موجب فریب مشتریان شده و مصرف‌کنندگان را در تشخیص شرکت‌ها و موسسات و خدمات آن‌ها به اشتباه بیندازد و حق صاحبان و مالکان علائم تجاری نیز زیر پا گذاشته شود، از مصادیق رقابت تجاری مکارانه بوده و ممنوع است. برای صاحبان علایم تجاری، امکان طرح دعوای حقوقی وجود دارد. در قانون ثبت علایم تجاری، برای اشخاصی که حقوق انحصاری صاحب علامت را نقض کنند، مجازات مقرر شده است.

چگونه می توان از نشانه (علامت تجاری) طراحی شده برای یک شرکت حمایت کرد؟
plus minus

حمایت از علامت تجاری در ایران،  از طریق ثبت آن توسط «اداره ثبت علایم تجاری» امکان پذیر است. ثبت یک علامت تجاری حمایت بیشتری را تامین خواهد کرد.

قرارداد چیست؟ چرا بایستی با کارفرما قرارداد منعقد گردد؟
plus minus

مقدمه:

بخش اعظمی از شکایت‌های صنفی مطروحه در مراجع قضایی از سوی طراحان گرافیک یا کارفرمایان ایشان، ناشی از عدم عقد قرارداد فی مابین است.

با اینکه انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، از سال‌ها پیش همراه با انتشار هرساله تعرفه قیمت، فرمی کلی از قرارداد را چاپ ‌می‌کند و از همه اعضا می‌خواهد که برای انجام هر سفارش طراحی گرافیک قرارداد منعقد گردد، شاهد آن هستیم که اغلب شکایاتی که از سوی کارفرمایان از عملکرد حرفه‌ای اعضا به انجمن می‌رسد، باز هم ناشی از این مشکل عمومی است. – عدم عقد قرارداد و نا مشخص بودن تعهدات طرفین!

همکاران عزیز! عقد قرارداد برای ما قبل از هرچیز، محترم شمردن حرفه از سوی کارفرما، جدی دانستن حقوق صنفی ما از سوی جامعه و رعایت و پایبندی خودمان را به اساسنامه و منشور حرفه‌ای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران را بدنبال خواهد داشت. به همین منظور بایستی با تلاشی جدی از حقوق صنفی خود آگاه شده و مقدمات پذیرش آن را در جامعه و اطمینان دفاع از آن را به انجمن فراهم سازیم.

***

 

قرارداد چیست؟

"قرارداد" در واقع مکتوبی است که بین دو طرف انجام کاری منعقد می‌شود و در آن با صراحت از موضوع کار، تعهدات مجری و سفارش دهنده، قیمت و نحوه پرداخت موضوع مورد نظر گفته و از سوی 2طرف تایید و تعهد شده است. تبادل این مکتوب بین 2طرف سفارش، حق رسیدگی به روند اجرای کار، احقاق حقوق پایمال شده ناشی از عدم اجرای تعهدات طرف مقابل را در مراجع و محاکم ذی صلاح قضایی و صنفی ، قطعی و ممکن می‌سازد.

"قرارداد" ممکن است ظاهر متفاوت و متنوعی داشته باشد اما از نظر محتوی همه آن ها یکسان هستند و اگر با دقت تنظیم شده باشند می‌تواند رسیدن به حقوق پایمال شده طرفین را تسهیل و ممکن سازد. گاهی روزانه ما اوراقی را امضا یا مبادله می‌کنیم و غافل هستیم که برخی از این اوراق تعهدی است محکم، قانونی، محکمه پسند قابل اجرا! .

 به عنوان مثال فرض کنید شما لباسی را برای شستشو به خشکشویی می‌برید، تحویل گیرنده قبضی را تنظیم و پس از نوشتن تاریخ تحویل لباس، امضا کرده، از شما نیز به عنوان سفارش دهنده امضا گرفته و نسخه اول آن را جدا کرده، به شما تحویل می‌دهد و نسخه دوم را نزد خود نگاه می‌دارد. شما در ظاهر لباسی را برای شستشو تحویل داده‌اید و متصدی خشکشویی قبضی به شما تحویل داده است که هنگام دریافت لباس آن را بایستی نشان دهید، اما با مطالعه دقیق‌تر مندرجات این قبض متوجه خواهید شد که متصدی خشکشویی در عین ظاهر ساده برگه قبض رسید، قرارداد حقوقی و محکمه پسند دقیقی با شما منعقد کرده است.

  • نام و آدرس فروشگاه . در واقع معرفی طرف اول  انجام کار یا پیمان را خواه حقیقی یا حقوقی می‌باشد.
  • نام و آدرس یا تلفن شما . در واقع معرفی طرف دوم ، صاحب کار کارفرما یا سفارش دهنده پیمان را خواه حقیقی یا حقوقی می باشد.
  • مشخصات لباس و درج خدماتی که مورد درخواست می باشد . در واقع شرح قرارداد یا موضوع قرارداد است.
  • تاریخ دریافت و تاریخ تحویل . در واقع زمان انجام قرارداد که مجری متعهد آن است را نشان می دهد.
  • مبلغ کل و مبلغ بیعانه  . بیان‌گر این است که مبلغ کل قرارداد چه میزان است و در 2مرحله یا در 2 قسط قابل پرداخت است. 1- قسط اول: مبلغ بیعانه 2- قسط دوم: باقیمانده مبلغ کل پس از کسر مبلغ بیعانه به غیر از موارد فوق این برگ قبض که دیگر بهتر است آن را "قرارداد" بنامیم!  مندرجات دیگری نیز دارد که در واقع شرح ویژگی‌های منحصر به فرد این قرارداد یا شرح تعهدات طرفین محسوب میشود از قبیل:

آورنده قبض صاحب لباس می‌باشد، پس در حفظ نگهداری قبض کوشا باشید.  این عبارت به آن معناست‌که طرف مجری، الزام شناسایی فرد آورنده قبض و یا وکالت داشتن یا نداشتن او را از سوی کارفرما یا سفارش دهنده را از خود سلب و مسئولیتی در این خصوص به عهده نگرفته و در عین حال طرف مقابل را به حفظ و نگهداری قرارداد دعوت کرده است.
این قبض از تاریخ صدور فقط 3ماه اعتبار دارد.این عبارت به آن معناست‌که طرف مجری،  خود را نهایتن 3ماه ملزم به نگهداری امانت کارفرما می‌داند و پس از انقضای این زمان طرف مقابل حق هیچ گونه مطالبه‌ای از وی ندارد.
چنان چه به هر دلیلی لباس شما از بین رفته یا آسیبی به آن برسد، این موسسه در ازای آن به همان میزان پارچه مصرفی، پارچه دوخته نشده به شما تقدیم خواهد کرد.  با این عبارت پیمانکار از رعایت مسائلی نظیر: بیمه حوادث، بیمه آتش سوزی، بیمه مسئولیت مدنی، شانه خالی کرده و در نهایت، تلویحن با کارفرما توافق نموده‌ست که در قبال بروز هر حادثه‌ای حین انجام موضوع قرارداد تنها هزینه بخشی از مواد اولیه را به عنوان غرامت به وی پرداخت نماید.
تحویل سفارش پس از تسویه حساب کامل.  این عبارت طرف سفارش دهنده را ملزم به تسویه حساب کامل در زمان تحویل سفارش می‌کند.

با توجه به مثال فوق درمی‌یابیم هر "قرارداد" صرف نظر از موضوع آن، ساختار ثابتی دارد. و همین ساختار است که می‌تواند. انضباط در اجرای سفارش، محترم و جدی شمردن شأن حرفه از سوی کارفرمایان، اصحاب قضاوت و نهایتن جامعه، و دلیلی محکم برای احقاق حق پایمال شده را تضمین می‌کند.

این ساختار در کل بایستی حاوی:

  • اطلاعات دقیق سفارش دهنده: شامل نام دقیق و مشخصات و آدرس و تلفن و این که شخصیت حقیقی است یا حقوقی، بالاترین سمت تصمیم گیرنده است یا نماینده حقوقی آن و ...
  • اطلاعات دقیق سفارش گیرنده یا مجری: شامل نام دقیق و مشخصات و آدرس و تلفن و این که شخصیت حقیقی است یا حقوقی، بالاترین سمت تصمیم گیرنده است یا نماینده حقوقی آن و ...
  • شرح موضوع قرارداد: شرح کامل همه آن چه طرف مجری قرارداد، در ازای دانستن خواسته کارفرما پس از عقد قرارداد و دریافت مبلغ قرارداد در زمان تعیین شده در متن قرارداد متعهد به انجام آن می‌شود.
  • تاریخ دقیق عقد قرارداد و تاریخ جلسات تحویل کار و تاریخ نهایی تحویل موضوع قرارداد: شرح کامل تاریخ و زمان جلسات مشترک برای تصمیم گیری، اسامی که حضورشان در جلسه الزامی است.
  • مبلغ قرارداد: شرح کامل مبلغ با در نظر گرفتن شرح همه خدمات ، موارد غیر مترقبه و کسورات مربوطه و شرح پرداخت نقدی یا احتمالن تقسیطی و ذکر همه اسناد مالی مبادله شده ، نحوه تقسیط و تعیین وجه تخلف برای مجری در صورتی که کارفرما به همه نعهدات خود عمل کند و مجری به موقع موضوع قرارداد را انجام ندهد.
  •  تعهدات کارفرما: شرح همه تعهداتی که کارفرما در قبال مجری خواهد داشت و عدم انجام آن از سوی کارفرما موجب حقی برای مجری خواهد شد که بتواند از انجام یا ادامه کار صرف نظر کند.
  •  تعهدات مجری: شرح همه تعهداتی که مجری در قبال کارفرما خواهد داشت و عدم انجام آن از سوی مجری موجب حقی برای کارفرما خواهد شد که بتواند یک طرفه قرارداد فی مابین را لغو کند.
  •  تعیین مرجع حل اختلاف مرضی الطرفین: با این که نهایتن در هر دعوایی سیستم قضایی مرجع دادخواهی است اما در این قسمت طرفین اعلام می دارند که برای رفع اختلاف در درجه اول بر سر تعیین مرجع حل اختلاف توافق کرده و شخصیتی حقیقی یا حقوقی را به عنوان مرجع مرضی الطرفین انتخاب و اعلام می‌دارند.

***

جمع بندی و نتیجه گیری آن چه که خواندیم چنین است.

الف ) عقد قرارداد

    بدون استثنا و تحت هر شرایطی ، بدون توجه به این که مبلغ قرارداد کم یا زیاد است یا زمان اجرای آن کوتاه یا طولانی است.
    عقد قرارداد انجام به موقع سفارش ، محترم جدی شمردن شان حرفه، مشخص شدن تعهدات کارفرما در قبال ما و برعکس، و خق دادخواهی را برای طرفین تضمین می نماید.
    عدم عقد قرارداد موجب آشفتگی در انجام سفارش شده و چون حقوق و تعهدات طرفین تعیین نشده است هیچ انجمن صنفی یا نهاد اجتماعی دیگر نمی تواند از حقوق حرفه ای افراد عضو آن انجمن دفاع نماید.

ب) بیاموزیم که:

    آن چه نوشته نشده است وجود ندارد!

سعی کنیم زین پس همه چیز را از اول مکتوب کنیم، و چیزی را هرچند خرد، نادیده نگیریم.

    نوشته ای که تاریخ ندارد قابل اجرانیست!

برای هر کاری آغاز و  پایانی است و  برای انجام هر کاری حقوقی برای طرفین سفارش و اجرا مترتب است. بایستی پس از تعیین این مراحل آغاز و فرجام کار از ابتدا تعیین گردد.

    مکتوبی که امضا ندارد در حقیقت هیچ کس مسئول آن نخواهد بود!

بیاموزیم که امضا کردن قبل از اینکه افتخاری محسوب شود تعهدی است برای انجام کار و ضمانتی برای کارفرما که بداند برای انجام خواسته‌اش به فردی مسئولیت پذیر و حرفه‌ای مراجعه کرده است .

    تاثیر کم‌رنگ‌ترین و ناخواناترین دستنوشته‌ها از قوی‌ترین حافظه‌ها بیشتر است!

هرگز رفاقت و آشنایی، تنبلی، خجالت یا ماخوذ به حیا شدن را مانع عقد قرارداد ندانیم و همواره به این حقیقت فکر کنیم که عقد قرارداد در واقع محترم شمردن حقوق هر 2طرف است.

 

شرایط همکاری انجمن جهت بازنشر فراخوان ها در وبسایت انجمن چگونه است؟
plus minus

شرایط همکاری انجمن در بازنشر فراخوان‌ها در وبسایت به این گونه است:

  • حداقل 2 نفر از اعضای انجمن  داور فراخوان باشد.
  • جایزه نفر اول مطابق بر تعرفه انجمن مشخصا تعیین شده باشد.
  • فراخوان را تکمیل شده به صورت پی دی اف در اختیار انجمن قرار دهید.
آیا انجمن خدمات بیمه تکمیلی برای اعضای خود ارائه میدهد؟
plus minus

بله.  هر سال دی ماه آغاز ثبت نام بیمه تکمیلی انجمن می باشد.

برای بیمه تامین اجتماعی چگونه میتوان اقدام کرد؟
plus minus

پس از عضویت در انجمن و پرداخت حق عضویت سالانه خود لطفا درخواست معرفی نامه برای صندوق اعتباری جهت بیمه تامین اجتماعی را به ایمیل info@igds.ir ارسال نمایید و پس از صادر شدن معرفی نامه آن را به صندوق اعتباری هنر واقع در تهران- خیابان قائم مقام فراهانی- کوچه ششم- پلاک 13- ساختمان هنر ارائه دهید.

برای مجوز دفتر کار چگونه باید اقدام کنیم؟
plus minus

پس از عضویت در انجمن و پرداخت حق عضویت سالانه میتوانید در قسمت دانلودها فرم درخواست مجوز دفتر کار را دانلود نمایید و مدارک لازم را جمع آوری نموده و به دبیرخانه ارسال کنید.

آیا نمونه کارها برای عضویت به متقاضی برگرداننده می شود؟
plus minus

بله، تمام نمونه کارها به متقاضی بازگرداننده میشود، فقط کپی مدارک شناسایی و فرم های عضویت به اضافه سی دی فایل شما نزد دبیرخانه جهت تکمیل پروفایل شما نگه داری میشود.

زمان داوری برای عضویت چه زمان هایی انجام میشود؟
plus minus

در هر فصل یک بار کمیته داوری برای عضویت تشکیل میشود.

آیا مبلغ ورودیه را زمان تحویل مدارک باید به دبیرخانه پرداخت نماییم؟
plus minus

خیر. زمان پرداخت ورودیه و حق عضویت بعد از داوری آثار و عضویت در انجمن می باشد.

آیا برای عضویت نمونه کارها را به صورت حضوری تحویل دبیرخانه داد؟
plus minus

در هر صورت شما باید یک بار به دبیرخانه انجمن برای عضویت مراجعه فرمایید که می تواند این مراجعه زمان تحویل مدارک به دبیرخانه باشد( که این زمان بهتر است زیرا فرد متقاضی می تواند توضیح کامل در مورد کارهای خود بدهد یا از اشکالات موارد عضویتی خود مطلع گردد) یا بعد از داوری و زمان دریافت مدارک از دبیرخانه.

در فرم عضویت سه امضا برای معرف را چگونه پیدا کنم؟
plus minus

تمام ایمیل‌های اعضا انجمن در سایت موجود است. شما میتوانید در قسمت اعضا اطلاعات تماس افراد را جمع آوری کنید و با آنها تماس بگیرید.

چند نمونه کار چاپی باید برای عضویت ارائه دهم؟
plus minus

حداقل 20 نمونه کار چاپ شده که سفارش دهنده داشته باشد  را باید ارائه دهید.

نمونه کارهای دیجیتال، موشن و سایت را چگونه برای عضویت باید ارائه داد؟
plus minus

تمام نمونه کارها باید به صورت چاپی ارائه شود:
مثلا اگر شما موشنی طراحی کرده اید باید از چند فریم آن اسکرین شات بگیرید (بهتر است از جاهایی اسکرین بگیرید که نام طراح یا لوگو طراح در آن به خوبی مشخص باشد).
همینطور برای نمونه های طراحی وبسایت (باید از چند صفحه وبسایت اسکرین شات بگیرید و آن را به صورت پرینت رنگی همراه با لینک سایت ارائه دهید.)

اگر نمونه کارها به صورت چاپ افست نبود چگونه باید ارائه داد؟
plus minus

 نمونه کارهایی هم که به صورت دیجیتال چاپ شده است را می توانید ارائه دهید ولی به صورتی که سفارش دهنده حتما در نامه ذکر کند که کارها به صورت دیجیتال چاپ شده است.

آیا شرایط سنی برای عضویت وجود دارد؟
plus minus

طبق اساسنامه شرایط سنی برای عضویت در انجمن 25 سال تمام می باشد

نمونه کارهایی که در ابعاد بزرگ طراحی شده است را چگونه باید به دبیرخانه ارائه داد؟
plus minus

نمونه کارهایی که نمیتوانید اصل چاپ شده آن را ارائه دهید مانند بیلبورد، استند، لایت باکس، تابلو سر در مغازه و از این گونه آثار را میتوانید عکس اجرا شده آن را در محل به صورت پرینت رنگی در ابعاد A4 تحویل دهید.(نامه سفارش دهنده اصلی الزامی است.)

آیا طراحی کارت ویزیت جزو نمونه کار حساب میشود؟
plus minus

خیر

آیا نامه سفارش دهنده به صورت ایمیل یا فکس یا پرینت سیاه و سفید مورد قبول است؟
plus minus

خیر.
نامه سفارش دهنده حتما باید بر روی سربرگ اصلی به صورت رسمی تایپ شده و رنگی تحویل دبیرخانه داده شود.

آیا برای هر کدام از کارها نامه سفارش دهنده لازم است؟
plus minus

لطفا در نظر بگیرید که برای هر کدام از کارها باید نامه سفارش دهنده بر روی سربرگ اصلی و افست آن شرکت مبنی بر اینکه شما طراحی آن اثر را انجام داده‌اید با مهر و امضا رییس آن شرکت، تحویل دبیرخانه دهید. اگر همه کارها از یک سفارش دهنده باشد میتوانید نام همه کارها را در یک نامه با رعایت موارد گفته شده عنوان کنید و به دبیرخانه تحویل دهید.

آیا آثار برای عضویت فقط باید به صورت چاپی باشد؟
plus minus

لطفا توجه داشته باشید متقاضیان می بایست آثار خود را هم  به صورت چاپی و هم به صورت فایل در سی دی به دبیرخانه انجمن تحویل دهند.

چگونه عضو شوم؟
plus minus
  • داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • داشتن حداقل ۲۵ سال سن تمام
  • داشتن حداقل ۲٠ نمونه کار منتشر شده اعم از کارهای چاپی، مولتی مدیا و وب، تیتراژ فیلم، طراحی غرفه‌های نمایشگاهی و تبلیغات محیطی سه بعدی و دو بعدی و … هر کاری که در حیطه گرافیک و دیزاین و طراحی تبلیغات قرار می‌گیرد که اسم و امضاء طراح در آن به ثبت رسیده باشد. در غیر اینصورت از شرکت مقابل (سفارش دهنده) نامه تاییدیه آورده شود (روی سربرگ شرکت، با ذکر نمودن عنوان کار طراحی شده که به مهر و امضاء مدیر عامل شرکت سفارش دهنده رسیده باشد.) همچنین داشتن مقاله ، تالیف یا ترجمه منتشر شده درحوزه گرافیک، پس از تایید کمیته‌ی عضوگیری، می‌تواند به عنوان یکی از بیست نمونه کار به حساب آید.
  • دریافت و تکمیل فرم تقاضای عضویت و فرم پرسشنامه حرفهای
  • امضاء سه نفر از اعضاء انجمن در فرم تقاضای عضویت به عنوان معرف(پرداخت حق عضویت  امضاکنندگان الزامی است.)
آخرین اخبار
حامیان انجمن