ملیپون نام یک برند محصولیِ پودر وانیلین هست، طعمدهندهای شبه طبیعی با عطر و طعم وانیل که فعلا قرار بود در بستهبندی های نیم کیلویی و به صورت B to B وارد بازار بشه. سفارش طراحی شامل لوگو، لوگوتایپ، هویت رنگی و همینطور طراحی لفاف بستهبندی محصول به سبکی مینیمال بود. در سفارش اولیه طراحی، بر عدم استفاده از تصویر گیاه وانیل به این دلیل که ماهیت محصول سینتتیک بود تاکید شد و تولیدکننده تمایل نداشت که نشانهای از ادعایی غیر واقعی روی محصولش باشه. مورد بعدی که باید در نظر گرفته میشد این بود که رنگ آبی به عنوان Top of mind در ذهن مخاطبِ محصول بود و بستهبندیِ رهبر بازار، آبی رنگ با نشان یک خرس قطبی بود. البته برای اطمینان بین اتودها در یک طرح از رنگ صورتی هم برای بستهبندی استفاده کردیم اما وقتی به عنوان تست به مخاطبان که همکاران بخش تولید کارخانه بودند نشون دادیم متوجه شدیم که رنگ صورتی در ذهنشون تداعیکننده شیرخشک به عنوان ماده اولیه در انبار هست و امکان خطا در شناخت ماهیت محصول رو ایجاد میکنه و ازش صرف نظر کردیم. به نظر میرسید که بهترین گزینه همون رنگ آبی باشه اما یک آبی متفاوت از سایر رقبا. به نظرم علاوه بر رنگ شاخص بدنه محصول، به سمبل یا تصویری نیاز بود تا بتونه مثل خرس قطبی تو ذهن مخاطبان بمونه و براحتی محصول رو از بین سایر مواد اولیه در انبار تمیز بدن پس مهمترین بخش کار که نیاز به خلاقیت و پیدا کردن یک قلاب تصویری داشت همین قسمت بود. خوشبختانه نام این محصول به غیر از زیبایی لغوی، بسیار هوشمندانه انتخاب شده و داستان جالبی داره. ملیپون از نام زنبوری به اسم ملیپونا که در گردهافشانی و باروری گل وانیل نقش بسیار مهمی داره گرفته شده. چقدر خوب، پس زنبور میتونست گزینه مناسبی برای اون نشان تصویری باشه اما موضوع این بود که دیدن زنبور بلافاصله عسل و محصولات مرتبط با اون رو تداعی میکنه و این، چالش کار بود. تعدادی اتود زدم که خوب هم شد اما راضیم نمیکرد. باید راهی پیدا میکردم که این زنبور با بقیه زنبورها فرق داشته باشه و وقتی پیداش کردم، کار از آب در اومد. داستان اینه که معروفترین نژاد زنبور ملیپونا بومی کشور مکزیکه پس ایدهی یه زنبور مکزیکی میتونست هم نا آشنا و غیرمتعارف، هم کاربردی و هم با نمک باشه و به همین دلیل بین محصولات همردهی خودش شانس بیشتری داشت که تو ذهن بمونه پس زنبوری رو طراحی کردم که کلاه مکزیکی سرش گذاشته و نتیجه چیزی شد که میبینین.