انتشارات

عنوان:

گفتارهایی درباره‌ی طراحی گرافیک مقالات گروه طراحان پنتاگرام

تالیف:

گروه طراحان پنتاگرام

ناشر:

سازمان چاپ و انتشارات

قیمت:

۱۸۵۰۰۰ ریال ریال

نوبت چاپ:

اول

قطع :

ریال

تعداد صفحات :

مروری بر کتاب به قلم : گروه طراحان پنتاگرام

این کتاب شامل مقالاتی کاربردی و مفهومی در حیطه‌ی طراحی گرافیک و حول سه محور اصلی: ۱- دانش و روش، ۲- تفکر طراحان، ۳- حوزه‌های کار، است که توسط گروه طراحان پنتاگرام به رشته تحریر در آمده و توسط آقای مسعود سپهر ترجمه شده است.

سخن مترجم
ارتباط تصویری از وسیع‌ترین گونه‌های ارتباط در جامعه جهانی،ملی و حتی محلی امروز است. می‌بینیم، می‌خوانیم و متوجه می‌شویم. رکن اصلی این ارتباط، طراحی گرافیک، یا به اصطلاح دانشگاهی امروز ایران، ارتباط تصویری است. ارتباط کلامی با آوا و گفتار گسترده است. ولی نوشتار چاپی همراه با تصاویر، که همگی به صورت بصری دریافت می‌شوند، به مراتی از آنچه به صورت آوا و گفتار می‌شنویم گسترده‌تر است. امروز برای کودکان کمتر قصه گفته می‌شود. شعر با صدای بلند کم‌تر قرائت می‌شود و اخبار را جار نمی‌زنند. همه این‌ها را امروز، کودک، جوان و پیر، خود می‌بیند، می‌خواند، حس می‌کند و می‌فهمد که به صورت کتاب، شعر، تاریخ و مطبوعات منتشر می‌شود و به تدریج فرهنگ شفاهی گذشتگان را کم‌رنگ می‌کند. دیدن، تقریبا مصادف است با باور کردن و به دنبال آن، رفتن به سمت موضوع دیده شدن. دیدن در سطح عمومی از طریق تکثیر و انتشار به هر صورت و با کمک طراحی گرافیک امکان پذیر یا حداقل آسان شده است.

ارتباط تصویری چنان فراگیر است که متوجه آن نمی‌شویم. یک اندیشه، احساس، تفکر، خبر یا یک الگو برای سلامتی و تندرستی یا حتی طیبایی در جهان و نیز عالم معنویات، اغلب با دیدن رنگ، شکل، حرکت و ترکیبات مناسب بصری در کتاب، مطبوعات، به صورت طراحی شده می‌بینیم و این موضوع عموما از نظر پنهان می‌ماند. موضوع کار طراحی گرافیک همه جا هست، از داخل منزل تا بیرون، کتاب یا مجله‌ای که می‌خوانیم، وسایل و لوازم داخل خانه، سطح بسته‌بندی‌ها، انواع برگ‌های اطلاع رسانی یا آگهی‌های بزرگ دیواری، تصاویر تلویزیونی یا صفحات قابل دیدن روی رایانه، همگی جلوه‌هایی از طراحی گرافیک است. ارتباط تصویری بدیع و طراحی، یکی از نشانه‌های سطح پیشرفت اقتصادی- اجتماعی یک کشور است و هر یک از ممالک جهان امروز به کمک طراحی گرافیک، بخشی از هویت ملی خود را به نمایش درمی‌آورند.

گروه طراحان پنتاگرام را بیش از سه دهه پیش پنج طراح بزرگ تشکیل دادند که هر یک به تنهایی در کار خویش صاحب شهرت بودند. زمان و شرایط این گردهمایی حرفه‌ای چند طراح، بی‌شباهت به وضعیت یکی دو دهه اخیر در ایران نیست، که طراحان منفرد و صاحب نام این‌جا و آن‌جا به کار مشغولند. حوزه‌ی فعالیت طراحان پنتاگرام، در همه‌ی ابعاد مختلف اجتماعی گسترده بود. بنابراین، جمع شدن آنها و تأسیس مؤسسه واحد در کلیه زمینه‌های طراحی در نوع خود و در آن زمان تازه بود و منافع بسیار زیادی برای رشد کیفی آثارشان و ارئه‌ی نمونه‌های تصویری بسیار خوبی در بیش‌تر زمینه‌های طراحی گرافیک برای دانشجویان و دیگر هنرمندان حرفه‌ای در بسیاری از نقاط دنیا داشت. هنوز هم کارهای این گروه که امروزه در چند نقطه مختلف جهان چه در بخش آموزش و چه در بخش علمی سرمشق و الگو است و انگیزه‌های عمیق‌تر کاری و اندیشه در حوزه ارتباط تصویری ایجاد می‌کند.

هدف اصلی از ترجمه مجموعه مقالات حاضر سه موضوع مهم است که رشد کیفی طراحی در هر کجا به آن بستگی دارد: اول؛ امتیاز و نیاز به کار گروهی در این رشته، دوم؛ نمایش تنوع زیاد حوزه‌های فعالیت برای طراحان گرافیک و لزوم توجه به تعداد بسیار زیادی از ارتباطات و نیازهای اجتماعی که در حال حاضر در ایران کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود، و سوم؛ نیاز به اندیشه عمیق‌تر و با وسعت نظر هر موضوع در طراحی گرافیک. امید است با مطالعه و استفاده از تجارب دیگر طراحی در سطح جهان بتوانیم برای گسترش و بالا بردن سطح کیفی طراحی گرافیک در همه ابعاد آن گام‌های بیشتری برداریم.
مسعود سپهر
اردیبهشت ماه ۱۳۸۷