اخبار

حرفه‌ای بودن در گرافیک فراتر از رضایت مشتری است.

فاطمه کرکه‌آبادی معتقد است طراحان گرافیک حرفه‌ای، باید بدانند که تأثیر کارشان فراتر از رضایت مشتری است و مسئول و جوابگوی تأثیرات اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی پروژه‌های حرفه‌ای خود هستند.
به گزارش خبرنگار مهر، فاطمه کرکه آبادی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک به مناسبت «هفته گرافیک» یادداشتی با محوریت این هفته در ایران و همچنین تشریح برخی برنامه‌های انجمن به مناسبت «هفته گرافیک» نوشته که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است.

در این یادداشت آمده است:
«روز جهانی دیزاین، فرصت مغتنمی است برای اهالی دیزاین جهت ارزش‌گذاری مجدد دیزاین و نمایش ظرفیت‌های آن برای تغییر دنیا و انعکاس وضعیت و حرفه طراحان در هر کجای دنیا. این روز در واقع جشن سالروز تأسیس شورای جهانی دیزاین (ایکو -دی)، در ۲۷ آوریل ۱۹۶۳ است.
به همین جهت هر ساله تمامی اعضای ایکو دی در هر کجای جهان که هستند با تم مشترک اعلام شده از سمت ایکو دی با برگزاری رویدادهای عمومی، دورهمی ها، نمایشگاه‌ها و البته با نوآوری در اجرای مراسم‌هایشان، لحظاتی را با و برای دیزاین زندگی می‌کنند و با این کار، اهمیت دیزاین و نقش آن در زندگی امروز را دوباره به همگان یادآوری می‌کنند.
شورای جهانی دیزاین در حال حاضر بزرگترین سازمان بین المللی است که نمایندگی طیف وسیعی از صنوف و انجمن‌های طراحی را به عهده دارد. این شورا با بررسی نقش روزافزونی که طراحان قرن بیست و یکم در برابر بحران‌های اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی ناشی از مصرف بی رویه ایفا کرده‌اند، به نیاز فوری جامعه طراحی برای ارزیابی مجدد نقش‌ها و مسئولیت‌هایش پی برده است و با توجه به این مورد امسال تم «حرفه‌ای باش» را به عنوان تم جهانی خود برگزیده است.
ما طراحان بی تردید تأثیر بزرگی در ساخت محیط و جامعه اطرافمان، زندگی انسان‌ها و نهایتاً کره زمین داریم. بنابراین به عنوان طراح باید از تأثیر فعالیت‌ها و مسئولیت‌هایی که داریم آگاه بوده، آنها را بررسی و موشکافی کرده و با آنها حرفه‌ای برخورد کنیم.
به عنوان طراحانی که هر روز در حال کسب اطلاعات و تجارب جدید هستیم، باید برای خودمان مشخص کنیم که حرفه‌ای بودن به چه معناست، ملاک‌ها و شاخص‌هایش از نظر ما چیست و با این ملاک‌ها خودمان را محک زده و ببینیم که آیا فردی حرفه‌ای هستیم یا نه؟ اختلاف بنیادینی بین ملاک‌ها و معیارهای یک طراح حرفه‌ای بودن و آنچه که مشتری از ما می‌خواهد، وجود دارد. البته که گاهی اوقات از نظر یک طراح حرفه‌ای این موضوع می‌تواند باعث اختلاف نظر با کارفرما باشد اما اگر خودمان را حرفه‌ای می‌دانیم پس باید به مجموعه‌ای از اصول پایبند بوده و در هیچ حالتی نسبت به خلاف آن سازش نداشته باشیم. اگر خودمان را حرفه‌ای می‌دانیم باید بدانیم که تأثیر ما و کارمان، چیزی فراتر از رضایت مشتری و مصرف کننده نهایی است، ما مسئول و جوابگوی تأثیرات اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی اعمال و پروژه‌های حرفه‌ای خود هستیم.
با توجه به این موضوع و با توجه به مصوبه شورای شهر مبنی بر نام‌گذاری خیابانی در منطقه ۶ تهران به نام مرتضی ممیز، انجمن صنفی طراحان گرافیک بر آن شد که در روز و هفته دیزاین، موضوع رویداد «حرفه ای باش» را به استاد مرتضی ممیز اختصاص دهد. استاد ممیز از اولین بنیانگذاران رشته گرافیک در دانشگاه تهران و جزو اولین کسانی بود که با تأسیس آتلیه گرافیک، این رشته را به شغل و حرفه خود تبدیل کرد و پای در راه حرفه‌ای بودن گذاشت. همچنین با برگزاری اولین بینال گرافیک قدم بزرگی در معرفی این رشته به جامعه و کشور برداشت، او همچنین یکی از اولین و تأثیرگذارترین افراد در تأسیس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بود.
در ابتدا قرار بود که این رویداد در روز دیزاین، همزمان با افتتاح خیابان ممیز و در خانه هنرمندان افتتاح شود اما با شرایطی که تمام کشور با آن درگیر شدند و تعطیلی و خانه نشینی همگانی و مخصوصاً پرهیز از حضور در اماکن و فضاهای فرهنگی و عدم امکان برگزاری رویداد در روز ۸ اردیبهشت ماه، فرصت برگزاری نمایشگاه فراهم نشد و بنابراین فرصت ارسال آثار تا آخر اردیبهشت تمدید شد و نمایشگاه احتمال دارد که در خرداد ماه و به صورت آنلاین برگزار شود. برگزاری نمایشگاه به صورت فیزیکی قطعاً در اولین فرصتی خواهد بود که کشور از شرایط دوران کرونا بیرون آمده باشد.
همچنین در دوران قرنطینه ناشی از کرونا و شرایط خاص جامعه تصمیم گرفتیم که جهت حفظ تداوم انجمن با جامعه طراحی، برنامه‌هایی را به صورت آنلاین و در شبکه‌های اجتماعی انجمن داشته باشیم. اولین برنامه ما برگزاری کمپین #گرافیک_در قرنطینه بود که ایده اولیه و اجرای آن توسط چند تن از طراحان مطرح کشور انجام شده بود و انجمن به عنوان حامی در این کمپین شرکت کرد. این برنامه از ۱۰ روز قبل از روز گرافیک شروع شده و با یادآوری نکاتی برای حرفه‌ای تر شدن طراحان گرافیک همراه بود. طراحانی که دوست داشتند در این برنامه با انجمن و طراحان کمپین همکاری کنند هر شب ساعت ۲۲، پست و استوری مربوط به آن را در صفحه خود بازنشر کردند. آخرین پست این کمپین به تبریک روز جهانی دیزاین به طراحان گرافیک اختصاص داشت. این کمپین بارها و بارها توسط طراحان مختلف بازنشر شده و بازخورد خوبی در جهت اطلاع رسانی به جامعه طراحان داشت.
برنامه دومی که توسط انجمن برگزار شده است، برنامه «دمنوش شب» است که به گفتگوی زنده (لایو) دو تن از اهالی گرافیک و تبلیغات اختصاص دارد. این برنامه در روز جهانی دیزاین شروع شده و در طول هفته گرافیک ادامه خواهد داشت. در این کمپین هر شب رأس ساعت ۹ دو تن از اهالی گرافیک ایران یا جهان در صفحه انجمن با هم به گفتگو می‌نشینند. این برنامه مخاطبان و تأثیرگذاری بسیار خوبی داشته و از آن بسیار استقبال شده است.
بر آن هستیم که این برنامه را با تداوم زمانی جزو فعالیت‌های ثابت انجمن قرار داده چرا که این برنامه می‌تواند طراحان جوان‌تر و حتی افراد غیر طراح را با استانداردهای حرفه‌ای و دانش و بینش افراد حرفه‌ای و اساتید این رشته آشنا کند.»
https://www.mehrnews.com/news/4917510/